Monday, August 6, 2012

Mimpilah sampai ke bintang pun

Hello there. 
Pernah tak korang rasa asal semua macam tak kena je. Down semacam je.
Aku tahu result upu aritu bukan semua orang happy. Ada yangg sedih. So post kali ni untuk kawan-kawan yang tak dapat kos yang korang impi-impikan. Benda ni normal, bukan tiap mase kita dapat think positive. Lagi-lagi bila benda tu ada kaitan dengan masa depan. Aku pun agak tak boleh terima kenyataan bila mula-mula tengok result upu tu. Bukan sebab aku dapat kos pengimejan perubatan. But kenapa uitm? Kenapa tak dapat ukm dengan um kat atas tu? Pointer tak cukup bagus ke? Aku bukan mintak medic pun. Why why?! 
See. Aku pun tak positive sepanjang masa. Tapi bila aku pikir-pikir balik. At least aku dapat apa yg aku nak. Cuma tempat je. So not a big deal pun. Belajar mana-mana pun kalau semangat tu kuat, insyaAllah boleh berjaya.

So friends, yang memang tak dapat kos yang korang mintak tu.. I dont want you pursue your study just because there is no other choice. Instead, doing it as you believe you will succeed one day. Jangan set mind kau awal-awal 'aku tak boleh buat, dah habis belajar nanti aku tak tahu bidang nie ke arah apa pun, nak kerja apa'. Takpe, jangan risau. Bak kata ayah aku, kerja tu rezeki, menuntut ilmu tu wajib.


“Dan manusia hanya memperoleh apa yang diusahakannya. Dan sesungguhnya usaha itu kelak akan diperlihatkan kepadanya. Kemudian akan diberi balasan kepadanya dengan balasan yang paling sempurna. Dan sesungguhnya kepada tuhanmulah kesudahannya segala sesuatu.”
[An Najm, 39-42]

Allah's promise is the truth and whose word can be truer than Allah? Maybe ada orang pikir kau ni mesti sambung belajar pastu tak kemana pun. Just because people think that way, doesn't mean it will happen that way sayang. Actually you are not giving up because of their words, but because of your mind. You already think you can't do that. You wont get anything by learning that. Kau tak yakin dgn diri kau sendiri. Kau tak percaya pun kat diri kau. So what else? Failure is born at the moment you decide to give up. You wont fail if you believe you wont. 
Things get wrong as they sometimes will. You want to smile but you feel tired. Just rest,but dont quit. You can never tell how close you are. It maybe near when it seems afar. You never know that tomorrow might be YOURS.


P/s : Have faith in yourself. And you'll be amazad by what you can accomplish.

No comments:

Post a Comment

Bebel lah sekali